Kohti EM-kultaa

tämä teksti on odottanut kirjoitetuksi tulemistaan jo parisen viikkoa. Luvassa siis äärimmäisen pohdiskeltuja ja pureskeltuja sanoja (tai sitten ei).

Olen jokseekin keväästä asti vastannut kaikille kysyjille, että elokuun EM-kisoissa Walesissa tavoitteenani on pituushypyssä kulta. Tavoite ei ole kovin kaukaa haettu, sillä 2012 olin EM-pronssilla ja tällä hetkellä olen Euroopan ranking-listalla ensimmäinen. Toki ero siihen toisena olevaan on 4 cm, eli ei se mikään läpihuutojuttu kuitenkaan ole.

Pari viikkoa sitten tajusin, että minun varmaan olisi syytä tehdä pieniä muutoksia elämässäni, jotta oikeasti olisin sen EM-kullan ”arvoinen”. Tarkoitan siis sitä, että arkeni – oikeasti – olisi huipulle tähtäävän urheilijan arkea: sopivassa suhteessa treeniä, lepoa, syömistä ja lihashuoltoa.

Treenaus sinänsä ei ole omissa käsissäni, kun noudatan valmentajan ohjelmaa. Se, mitä treenaamisen osalta voin itse tehdä, on asenne. Voin suhtautua tekemiseen tosissani ja mukisematta. Näin yleensäkin teen, mutta esimerkiksi viime viikolla, ehkä kovimpana hellepäivänä, ei haluja tai voimia treeniin oikein meinannut olla, mutta kulta silmissäni kaivoin sen motivaation esiin ja tein treenin kunnialla, lopulta jopa ihan hyvin mielin.

Listan loppupää taas on sellainen, josta minä itse olen suurimmassa vastuussa. Ruokapuoleni ei – vieläkään – ole aivan parhaalla mallilla, vaikka ehkä parempaan päin ollaan menossa. Ainakin mietin, mitä syön ja milloin. Toteutus toisinaan ontuu hiukan. En pidä ruuanlaitosta mitenkään erityisemmin, kuten täälläkin olen varmasti maininnut. Mutta koska ei ole mahdollista syödä jatkuvasti toisten tekemää ruokaa, siihenkin pakkopullaan on itse tartuttava. Suurimmat kynnyskysymykset ravitsemuksen kanssa ovat välipalat ja kasvikset. En vielä aina ihan muista ajatella välipaloja kaupassa käyessäni, vaikka tämä asia onkin kyllä viimeisen vuoden aikana parantunut huomattavasti. Kasvisten syönti taas… No, hedelmiä syön mielelläni ja varmaan ihan riittävästi, mutta voisi sen kunnon ruuankin yhteyteen niitä kasviksia lisätä. On vaan aika ”rankkaa” tehdä itselleen salaattia joka ruualle. Kerran jopa tajusin tehdä isomman salaattisatsin kerralla, jotta seuraavan ruuan yhteydessä saatoin ottaa salaattiakin vaan jääkaapista. Vielä toistaiseksi tämä jäi vaan kertaluonteiseksi.

Lepo onkin sitten asia, johon tavallaan pystyn, tavallaan en pysty, vaikuttamaan. Voin kyllä mennä ajoissa sänkyyn ja sitä rataa, mutta omalla kohdallani se ei suinkaan tarkoita sitä, että oikeasti nukkuisin. Kesällä yleensä nukun, mutta viime aikoina jostain syystä en taas oikein ole nukkunut. Tätäkin kirjoitan tässä ennen kuutta, kun toiset ehkä jo heräilevät. Minä en ole vielä saanut tänä yönä nukuttua. Täytyy käydä taas lääkärin pakeilla, jotta tähän asiaan tulee joku tolkku.

Lihashuoltokin, kuten edellisessä kirjoituksessa vähän puhuin, tuppaa toisinaan hieman jäädä taka-alalle. Olen kyllä kovasti yrittäyt ryhdistäytyä sen asian suhteen ja rullailla ja venytellä säännöllisesti. Nyt ainakin voin sanoa tekosyyksi, että tällä hetkellä elelen kahdessa asunnossa ja putkirullani on siellä toisessa… Venyttelyähän se ei toki millään lailla estä. Tämänkin asian suhteen olen päättänyt tehdä sellaisen kuukauden lopputsemppauksen ennen em-kisoja. Toivottavasti sama meno jatkuu sitten myös kisojen jälkeen.

Näillä eväillä ja pienillä asenne- ja arkimuutoksilla siis tämän kesän päätavoitetta kohti!

*******

Aina välillä joku kysyy minulta: ”Urheiletko sä vielä?” Se on hassua. Tällä hetkellä se on vähän sama, kun joku kysyisi, ”käytkö sä vielä töissä”. Vaikka en urheile 8 tuntia päivässä, on se kuitenkin, kaikkine oheistoimintoineen, arkeni suurin määrittävä tekijä. Enhän minä siitä silti rahaa saa (ainakaan mitään suuria summia), joten vertaus työhön sinänsä ei ole ehkä paras mahdollinen.

Kyllä, urheilen vielä.

Mainokset

Tietoja Ronja

Intohimoinen saavutettavuuden puolestapuhuja, jonka tavoitteena on saada digitaalisesta maailmasta jokaiselle toimiva ympäristö. Digitaalisen maailmanparannuksen lomassa urheilen tosissani ja vähemmän tosissani.
Kategoria(t): Ei kategoriaa, Harjoittelu, kisat. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s